Over ons

De vereniging is opgericht op 1 april 1956 door de heren Gerben van Leeuwen te Gees, Teunis van Nuil te Geesbrug en Jan Platje te Zwinderen.
Doel van de vereniging was het bevorderen van de hengelsport. Tevens was de doelstelling om in wedstrijdverband de krachten met elkaar te meten.
In de beginjaren werd er veel samengewerkt met de verenigingen De Brasem uit Nieuwlande en met Het Vette Baarsje uit Hoogeveen. Er werden in die tijd ook gezamenlijke wedstrijden gehouden.

In de beginjaren was de club ook aangesloten met het pootvisfonds. Dit om er voor te zorgen dat de visstand in de diverse kanalen en stroompjes op peil bleef. De laatste jaren is de vereniging aangesloten bij de Hengelsportfederatie Groningen/Drenthe, gevestigd te Tynaarlo. De federatie houdt zich bezig met o.a. het pachten van viswateren in de genoemde provincies en het organiseren van wedstrijden voor haar leden. Verder onderhoud zij contacten met Gemeenten en waterschappen.

De hengelsportvereniging 't Voorntje telt momenteel zo'n 130 leden en daarnaast nog een aantal wedstrijdleden.

Jaarlijks worden vanaf medio april 13 wedstrijden georganiseerd waarvan 3 samen met de buren De Vrolijke Vissers uit Zweeloo. De wedstrijden worden gehouden in wateren van de gemeente Coevorden. Uitzondering hierop is dat aan het eind van het seizoen een zogenaamde uitwedstrijd welke in Assen of Giethoorn wordt gehouden.

Aan de wedstrijden kan elk lid deelnemen. Na afloop van de wedstrijd wordt de vis direct gewogen en vervolgens teruggezet in het water. Na het wegen vindt ter plekke de prijsuitreiking plaats waarbij elke keer een tiental prijzen ter beschikking staan.

Het is in Nederland verplicht om een vispas te hebben en deze tijdens het vissen bij je te dragen. Er wordt regelmatig door zogenoemde BOA's (Buitengewone Opsporing Ambtenaren) gecontroleerd op overtredingen van de viswet. Bij constateringen van overtredingen volgen forse boetes van enkele honderden euro's.
Lidmaatschapsprijzen:
Voor volwassenen€ 35 euro per jaar
Jeugd van 14 tot 18 jaar€ 18,50 euro per jaar
Jeugd van 0 tot 14 jaar€ 1 euro per jaar

Elk lid van de vereniging krijgt minimaal 3 x per jaar het Visblad toegezonden door de Nederlandse Hengelsportfederatie, een zeer lezenswaardig blad.

Het Bestuur van de hengelsportvereniging telt 5 leden, te weten:

A.Pol, voorzitter

E. Kuipers, secretaris